Daar zit je dan met je computer aan de eettafel. Je mist ineens je collega’s en het rondlopen op de werkvloer. Bovendien heb je niet direct zicht op wat anderen aan het doen zijn. Hulp kun je alleen op afstand bieden. Waar de ene medewerker heel gedisciplineerd ’s morgens om negen uur de laptop openklapt, doet de ander eerst de tuin. Hoe productief is iemand nog thuis? Hoe hou je als manager zicht op de voortgang? Maar vooral: hoe hou je de teamspirit op peil in deze onzekere tijden? In deze blog vertellen Cornelia Kolle en Marjolein Smaling van Menea waar je als leidinggevende op kunt letten.

Hoe haal je het beste uit je medewerkers tijdens deze thuiswerkperiode?

“Zelf werk ik al veel vanuit huis en ben gewend om leiding te geven op afstand”, vertelt Marjolein. “Wil je jezelf hier prettig bij voelen, dan is het als leidinggevende belangrijk om je eigen drijfveren te kennen. Wat is jouw leiderschapsstijl? Ben je coachend op de verbinding of sturend en controlerend? Nu je thuis zit verandert die stijl natuurlijk niet. Je weet wat je nodig hebt voor verbinding of controle. Zorg dan ook dat je hier acties op inzet.”

Van sociale medewerkers tot einzelgängers

“Vergeet niet dat ieder mens anders omgaat met veranderingen”, voegt Cornelia toe. “Je ziet bijvoorbeeld dat geplande mensen er langer over doen zich aan te passen aan de nieuwe situatie, terwijl flexibele medewerkers snel omschakelen. En je hebt natuurlijk de enthousiaste en sociale mensen die het contact met collega’s missen, terwijl de einzelgänger het prettig vindt dat niemand hem of haar stoort. Als leidinggevende moet je hier allemaal aandacht voor hebben.”

Ken je medewerker

Volgens Marjolein kom je er nu achter in hoeverre je je medewerkers kent. “Heeft iemand waardering nodig, heldere doelen of juist vrijheid en vertrouwen? Als je elkaar ziet gaat dat automatisch, maar nu moet je als het ware een soort agenda maken: wat heeft welk lid van mijn team nu nodig? Ga als leidinggevende met iedereen het gesprek aan.”

Hoe hou je in deze periode contact met elkaar?

“Je goed bedenken welk medium je waarvoor gebruikt”, aldus Marjolein. “Leidinggeven is communiceren en dat doe je niet alleen in tekst. Informatie delen kan via mail, maar als je mensen moet motiveren en enthousiasmeren heb je gezichtsuitdrukking nodig. Of als je een gevoelige boodschap hebt over te brengen, moet je mensen ‘lezen’ en daar heb je een gezicht bij nodig. Videobellen is dan een uitkomst.”

Plan videomeetings

“Het is verstandig regelmatig videomeetings te plannen”, zegt Cornelia. “Gisteren heb ik zelf nog via Skype een videomeeting gehouden en dan realiseer je je weer dat het helpt om ergens naartoe te leven; je kleedt je netjes aan en maakt meer grapjes dan via de telefoon of mail. Een beetje luchtigheid en humor is met name in deze onzekere periode belangrijk.”

Thuiswerken kan onrust veroorzaken

“Bovendien vragen veel medewerkers zich toch af of het nog wel goed gaat met het bedrijf; zij hebben juist nu geruststelling nodig”, voegt Marjolein toe. “Als je normaalgesproken bij elkaar zit, hoor je elkaar aan de telefoon bellen. Hierdoor pik je veel kennis en informatie op. Wees je ervan bewust dat dat nu niet gebeurt. In je eentje thuiswerken kan onnodige onrust veroorzaken. En voor leidinggevenden die moeite hebben om hun medewerkers ineens los te laten, zijn deze vaste contactmomenten prettig; je kunt even bespreken wat iemand heeft gedaan.”

Niet omvallen

“Er is nog een belangrijk punt dat je niet uit het oog moet verliezen”, zegt Cornelia. “Let vooral op dat mensen nu niet omvallen. Ze geven les aan hun kinderen en de partner werkt ook thuis. De werkprivébalans is behoorlijk scheef!”

PS: Heb je als leidinggevende behoefte om hier verder over te praten? Wil je weten wat jouw leiderschapsstijl is en hoe jij je team het beste kunt aansturen in deze periode? Neem contact op met Menea.

Marjolein Smaling werkt als coach en trainer managementstijlen, Cornelia Kolle is loopbaancoach en arbeidsbemiddelaar