Deels thuiswerken en deels op kantoor, in veel bedrijven wordt dat straks de nieuwe norm. Sommige medewerkers functioneren heel goed in deze hybride werkvorm, terwijl anderen zich er doodongelukkig onder voelen. Wat werkplezier is voor de één is een straf voor de ander. En hoe ga je als leidinggevende met deze situatie om? 

Waarom openheid en vertrouwen belangrijk zijn bij een hybride werkvorm

Naarmate steeds meer Nederlanders zijn ingeënt tegen COVID-19, krijgt de maatschappij steeds meer vrijheid. Zo zullen we de komende maanden stapsgewijs weer vaker naar kantoor gaan 

Wel verwachten experts dat er grote verschillen zijn tussen het ‘nieuwe normaal’ en het ‘oude normaal’. Medewerkers hebben immers de voordelen van thuiswerken ondervonden, zoals het wegvallen van reistijd, een betere werk-privé balans en hogere productiviteit. Daar willen ze niet zomaar afscheid van nemen. 

Wat is hybride werken? 

Zo wil ook na de coronacrisis 48% van de medewerkers minstens parttime vanuit huis blijven werken, vergeleken met 30% vóór de pandemie. Zmeldt onderzoeksbureau Gartner. 

De toekomst is dan ook aan hybride werken, dat wil zeggen: met behulp van technologie (samen)werken op verschillende locaties waarbij het kantoor vooral de functie van ontmoetingsplek krijgt. 

Bij een hybride samenwerkingsvorm komt veel vrijheid kijken. Hadden we eerst nog het vooroordeel dat mensen thuis vast niets zouden doeninmiddels hebben we gezien dat thuiswerken werkt. Een positieve ontwikkeling. Wel zorgt deze manier van werken bij leidinggevenden voor de nodige uitdagingen. 

Zoeken naar balans 

Als leidinggevende zoek je altijd naar balans: aan de ene kant wil je graag op de hoogte blijven, en aan de andere kant moet je loslaten. Tegenwoordig is het lastiger dit evenwicht te vinden. Je ziet elkaar immers minder, en tegelijkertijd probeer je het gezamenlijke doel voor ogen te houden. Hoe doe je dat, wat is jouw manier van aansturen? Krijg je nog steeds voor elkaar wat je wilt?  

Connectie maken 

Veel hangt af van het vermogen om echt connectie met een medewerker te maken. Het vermogen een sfeer te creëren van openheid en vertrouwen, waarbij iemand zich op z’n gemak voelt en zich durft uit te spreken. Ook als een teamlid vastloopt met bepaalde issues. Komt diegene dan naar je toe? Als dat fysiek op kantoor al niet mogelijk is, wordt dat vanuit huis natuurlijk nog moeilijker.  

Durf te vragen hoe het gaat 

Wil je weten wat er speelt, dan moet je een vertrouwensband creëren. Werk je op een hybride manier, dan zie je elkaar een deel van de week wel: het moment om verbinding te maken met je medewerkers. Durf dan te vragen hoe het met iemand gaat. Een kort praatje bij de koffieautomaat werkt beter dan smalltalk via een Teams-meeting. Vaak hoor je al aan iemands stem of zie je aan een blik of er iets aan de hand is.  

Live of via scherm 

Denk ook bewust na welke afspraken al dan niet live plaatsvinden. Videobellen? Heel efficiënt, maar als je zoekt naar non-verbale signalen is het onhandig. Kies er dan bewust voor om elkaar fysiek te zien en om elkaar even in de ogen te kijken. Sommige medewerkers hebben daar ook echt behoefte aan. 

Geen one size fits all 

Tot slot, bedenk dat elke medewerker op z’n eigen manier tot zijn recht komt. Zweert de ene persoon bij thuiswerken, bij een ander roept het gevoelens van eenzaamheid op en ligt zelfs een burn-out op de loer.  

Daarom moet het kantoor – wanneer dat weer kan – altijd open staan voor mensen die het fijn vinden daar te komen werken. Kortom, geen one size fits allmaar elke medewerker in zijn kracht zetten. Dat is de sleutel tot duurzame inzetbaarheid, ook in het hybride tijdperk.