Door het vele thuiswerken verandert ons levensritme: we hebben minder reistijd, kunnen langer in bed blijven liggen en slapen meer. Positieve ontwikkelingen die zorgen dat we ons beter opladen en beter functioneren. Toch schuilen er ook gevaren aan het thuiswerken. We hebben minder reistijd, maar we bewegen minder. We hebben meer flexibiliteit in het indelen van onze tijd, maar vinden het lastig om werk en privé in balans te houden.

Vijf tips om van het thuiswerken een succes te maken

Als loopbaancoach met een passie voor sport en voeding specialiseer ik me momenteel in leefstijlcoaching: hoe verander je gewoontes die als snelwegen in iemands hoofd zijn vastgelegd? In tijden van stress pakken we al snel de snelweg in plaats van een omweg. Graag deel ik 5 tips, die je helpen af te wijken van gebaande paden en waardoor het thuiswerken je beter afgaat:

1) Zorg voor een vaste routine en planning

Een vaste routine en een planning zorgen ervoor dat je niet continu hoeft te denken ‘wat moet ik nu doen?’. Als je op een vast tijdstip begint en eindigt en voor jezelf een dag of weekplanning maakt, houd je rust en overzicht. Maak hierbij goede afspraken met je huisgenoten. Ieder zit natuurlijk in zijn eigen situatie, met of zonder (kleine) kinderen. Plan ook tijd in met je kinderen, en schuif werkzaken door naar de avond, als ze in bed liggen. En vergeet niet pauzes in te lassen, zoals een lunchpauze met je huisgenoten. Bij ons thuis eten we tegenwoordig uitgebreid onze lunch met z’n allen aan tafel. Altijd een bijzonder moment.

2) Zorg voor een fijne werkplek

Een lekkere werkplek waar je prettig en geconcentreerd kan werken, motiveert om aan de slag te gaan. Zo heb ik ontdekt dat de kamer van mijn dochter een goede plek is om te Skypen en te Zoomen: een lichte ruimte met een mooie witte achtergrond. Maar ja, soms slaapt ze wat langer, dus dan ben ik veroordeeld tot de keukentafel. Belangrijk is om een scheiding aan te brengen tussen werk en privé. En niet de druk te voelen om continu bereikbaar te zijn. Dus belt er tijdens de lunch een collega? Neem dan niet meteen op. Ook te lang doorgaan is een gevaar. Klap die laptop einde van de dag daarom dicht en leg ‘m uit het zicht.

3) Blijf bewegen!

Minder reistijd is fijn, maar we bewegen minder. Zitten is het nieuwe roken, wordt steeds vaker gezegd. De mens is er niet voor gemaakt om steeds achter een scherm te zitten. Wist je dat dertig minuten per dag matig intensief bewegen al voldoende is? Zelf gebruik ik een activity tracker die al mijn activiteiten bijhoudt (bijvoorbeeld het aantal stappen, trappen en aantal verbrande Kcal.), maar die ook aangeeft dat het tijd is het rustiger aan te doen en te kiezen voor een ontspanningsoefening. Of ga ik midden op de dag even twintig minuten ‘appels plukken’: rek- en strekoefeningen aan m’n bureau. Je kunt ook een wandeling maken voor je de werkdag begint, dan vang je meteen wat broodnodig zonlicht, wat ook weer een positief effect heeft op de kwaliteit van je nachtrust.

4) Contact met collega’s

Houd contact met collega’s en plan wekelijks een moment in om via Zoom of Teams met elkaar bij te praten. Veel mensen voelen zich alleen en missen het contact bij het koffiezetautomaat. Bedrijven hebben hierin ook hun verantwoordelijkheid. Zo nam Menea het initiatief tot een Zoom zomerborrel in plaats van de jaarlijkse zomerborrel. Iedereen was in beeld, met veel geroezemoes, maar toch een mooi moment om elkaar allemaal even te zien en te spreken.

5) Zorg goed voor jezelf

En als laatste tip nog een inkoppertje: zorg goed voor jezelf… In plaats van snaaien kun je beter drie vaste maaltijden nuttigen, zodat je minder in de verleiding komt steeds naar je koelkast te lopen. Kies daarnaast voor een gevarieerd voedingspatroon met verse groenten, fruit en voldoende vezels en drink voldoende water. Dat scheelt veel Coronakilo’s en je zit lekkerder in je vel!

Wendy de Vries is loopbaancoach bij Menea en specialiseert zich in leefstijl- en vitaliteitscoaching