Werkstress is beroepsziekte nummer één in Nederland. 14 procent van de werknemers meldt jaarlijks burn-outklachten. Zo’n 5 procent van de beroepsbevolking komt als gevolg daarvan langdurig thuis te zitten, aldus cijfers van CBS, TNO en Arboned. De term burn-out hoor je dan ook vaak, maar wat wil het nou precies zeggen? Burn-out is een combinatie van drie dingen: emotionele uitputting (het gevoel dat je ‘op’ bent), een cynische, onverschillige houding tegenover je werk en je collega’s, en verminderde persoonlijke bekwaamheid.

Kun je als werkgever iets doen? Jazeker!

Slachtoffers van een burn-out hebben te lang onder hoogspanning gestaan, ofwel door tijdsdruk, productiedruk, of de druk van hoge verwachtingen. Mensen kunnen daarnaast overspannen raken door structureel iets te doen waar ze geen plezier aan beleven. Dat kan iemand heel lang volhouden, vaak ten koste van zijn/haar reserves. Ook heb je medewerkers die hun eigenbelang reduceren voor andermans belang, of dat van een klant. Zoiets gaat maar door en door en door… Tot op een gegeven moment de koek op is. Vraag je er later naar, dan zeggen ze: ,,Ik hoorde wel een stemmetje in mijn hoofd, maar ik luisterde er niet naar.”

Let op alarmsignalen

Door de maalstroom van alledag zijn werknemers zich vaak niet bewust van spanningsklachten. Als werkgever kun je hier alert op zijn. Duidelijke alarmsignalen als regelmatig kort ziekteverzuim of het plotseling uit de slof schieten tijdens een meeting moet je serieus nemen. Gelukkig werkt een aantal bedrijven tegenwoordig al pro-actiever: ze zijn gefocust op het voorkomen van problemen, en minder gericht op herstel.

Waar krijgt iemand stress van?

Wil je een burn-out effectief aanpakken, achterhaal dan eerst waar het echt om gaat. Menea doet dit met GRIP; een online vragenlijst, ontwikkeld vanuit de psychologie, aangevuld met filmpjes en oefeningen. De lijst is heel compleet en stelt vragen op allerlei gebied; of je plezier hebt in je werk, of je talent hebt voor wat je doet, maar ook vragen over ontspanning, nachtrust en voeding. Eigenlijk over alles waaruit overspanning kan ontstaan. Waar krijgt iemand nou stress van? Waar zit het ‘m in? Door de input uit GRIP te combineren met één op één coaching help je mensen snel en doelgericht en verminder je de klachten.

Energiegevers

Niet alleen het in kaart brengen van werkdruk maakt veel duidelijk, ook het samen achterhalen wat veel energie geeft is belangrijk. Vaak zit dat in kleine dingen; wél een half uur lunchpauze nemen en even een wandeling maken bijvoorbeeld. Of denk aan ontspanning met muziek vlak voor het slapen gaan. Mensen vergeten ontspanning in te lassen in hun dagelijkse praktijk.

Leer van successen

Richt je ook op wat wél goed gaat. In welke situaties is iemand succesvol? Door de blinde waas van de dag zijn mensen zich daar weinig bewust van, terwijl ze juist van hun successen kunnen leren. Door hierop te focussen, in plaats van het reduceren van de ‘negatieve’ aspecten in iemands leven, is een medewerker in staat om weer in de eigen kracht te komen staan. Ook helpt het om de coaching persoonlijk te maken: wat betekende dat voor jou, hoe kun je het geleerde toepassen in de dagelijkse werkpraktijk, wat heeft het gebracht, zijn er misschien nog extra oefeningen nodig?

Superleuk werk

Zo maak je in korte stappen mensen bewust van hun potentieel. Medewerkers zien weer wat ze in hun mars hebben. Vaak heeft iemand vanuit bescheidenheid geen hoge achting van zichzelf. Door oefeningen komen ze erachter dat ze wel degelijk van toegevoerde waarde zijn voor de organisatie. Dat maakt het werk van een coach zo leuk!

Olivier Schneider (48) werkt sinds 12 jaar bij Menea als coach en is gespecialiseerd in persoonlijke coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement