Tegenwoordig zijn er veel online vragenlijsten en testen op de markt, die pretenderen binnen een half uur van alles over iemand te kunnen vertellen. Ik zeg dan altijd: wat je erin stopt, haal je er ook weer uit. Ben je aan het werven voor een vacature en wil je echt weten wat voor vlees je in de kuip hebt? Investeer dan je tijd en energie in een assessment; een beoordelingsprogramma dat een dag duurt en waarmee je kandidaten uitgebreid in kaart brengt.

Wist je dat je een assessment ook op andere momenten kunt inzetten?

Tijdens een assessment creëer je een soort hogedrukpan-situatie waarin je werk- en denkniveau test, drijfveren en persoonlijkheid onderzoekt, en gedrag en vaardigheden onder de loep neemt. Voor een kandidaat een behoorlijke intensieve dag. Voor een organisatie een investering met een hoge opbrengst. Je weet meteen op welke punten je de gekozen kandidaat kunt stimuleren en ontwikkelen. Eigenlijk houdt een assessment iedereen een grote spiegel voor; zowel bij de organisatie als de kandidaat zet het een ontwikkeling in gang.

APK-keuring op loopbaanniveau

Meestal is de aanleiding een vacature. Een assessment behoedt bedrijven ervoor mensen aan te nemen die niet bij de functie én niet bij hen passen. Maar je kunt het programma ook zien als een soort APK-keuring op loopbaanniveau, die iedereen eens in de zoveel tijd zou moeten doen. Stel, iemand heeft ambitie om door te groeien, dan kun je een assessment inzetten om erachter te komen waar iemands potentieel zit: dit gaat goed, wat kan er nog beter? Dat zijn leuke vragen om aan te werken.

Organisatieveranderingen

Daarnaast zijn ook op team- of organisatieniveau aanleidingen waarbij een assessment uitkomst kan bieden. Zoals bij organisatieveranderingen waar hogere eisen aan medewerkers worden gesteld. Kan de huidige teamleider complexere taken aan? Minder operationeel functioneren en meer tactisch? Wat de aanleiding ook is, uiteindelijk heeft een assessment altijd hetzelfde doel: zowel het bedrijf als de medewerker verder op weg helpen.

Zelfreflectie en zelfinzicht

Zelf zie ik een assessment dag als een intensieve samenwerking waar deelnemers continu feedback krijgen. Na elke opdracht is er een evaluatie en doe je een beroep op iemands zelfreflectie. Ik ben altijd nieuwsgierig naar iemands drijfveren en mag mensen alles vragen. Vaak zeggen opdrachtgevers en kandidaten na afloop: wat heb je dat treffend omschreven. Ze kunnen dan echt iets met mijn feedback. Laatst had ik iemand die geen positief advies had, maar toch inzag waarom de beoogde stap ook hem geen goed zou doen. Hij was blij met de punten waarop hij kon worden gecoacht om zich te ontwikkelen. Geweldig toch, om iemand dat inzicht mee te geven na een assessment?

Barbara Zonderland werkt bij Menea als arbeid- en organisatiepsycholoog en is gespecialiseerd in assessments en ontwikkeling.