Individuele coaching

Heeft u als leidinggevende uw medewerker al meerdere keren aangespoord om efficiënter te gaan werken, maar lukt het niet?
Komt u als medewerker steeds weer in dezelfde soort situaties terecht en bent u dat zat?
Wanneer het werk of de organisatie veranderd is en vraagt om specifieke competenties, kan dat stress, minder werkplezier en minder productiviteit als gevolg hebben.Individuele coaching, uitgevoerd door een ervaren loopbaancoach, kan dan een oplossing bieden.

Aanpak van de loopbaancoach

In een voorgesprek worden de leerdoelen geformuleerd. Naar aanleiding van dit gesprek maakt de loopbaancoach een inschatting van het aantal sessies dat nodig is. Meestal zijn vier tot acht sessies voldoende. Hoe lang het coachingstraject duurt, is niet alleen afhankelijk van het aantal sessies, maar ook van de tijd tussen de gesprekken. Soms is het handig eens per maand af te spreken, aan het einde van het traject is bijvoorbeeld eens per zes weken voldoende. Naast deze sessies wordt vaak gebruikgemaakt van huiswerkopdrachten. Een huiswerkopdracht kan bijvoorbeeld zijn om te experimenteren met nieuw gedrag, zodat daarop met de loopbaancoach gereflecteerd kan worden.
Het traject wordt afgesloten met een evaluatie, waarin de werkgever en medewerker de gerealiseerde ontwikkeling en effect daarvan op het functioneren bespreken.

Resultaat voor de werkgever

Een coachingstraject wordt door een medewerker in veel gevallen ervaren als een cadeautje. Hij of zij krijgt immers de mogelijkheid om met de loopbaancoach weer het beste uit zichzelf te halen en daarmee het werkplezier te vergroten. Wat levert het inzetten van een loopbaancoach voor de de werkgever op?

  • Het functioneren van de medewerker verbetert, waardoor hij of zij beter kan bijdragen aan het bereiken van de doelstellingen van de organisatie;
  • Door een verbetering van de motivatie verbetert de productiviteit en flexibiliteit van de medewerker;
  • Een gemotiveerde medewerker is minder vaak ziek, waardoor de kosten van verzuim afnemen.

“Ik heb nu twee medewerkers naar Menea gestuurd en ben over beide interventies uiterst tevreden. Het voordeel van Menea is dat zij de betrokken medewerkers echt laten zweten en dat hoor ik wel eens anders”. (General director Nefarma)

De loopbaancoach voor de medewerker

De loopbaancoach van Menea is opgeleid om te luisteren, uit te dagen, te begrijpen, te steunen, te confronteren en het beste uit mensen te halen. Waarin ziet u dat terug?

  • De begeleiding is praktisch en gericht op de dagelijkse werkpraktijk, omdat wij begrijpen dat u daar het meeste aan heeft.
  • We gaan uit van een leergerichte houding. Niet het behalen van doelen, maar steeds iets bijleren, dat is wat telt!
  • Alles wat u bespreekt, is vertrouwelijk. U bepaalt welke informatie over het coachingstraject u deelt met uw leidinggevende.

“De gesprekken hebben mij goed geholpen, bepaalde dingen staan mij nog steeds goed bij en ik gebruik ze bijna dagelijks in de praktijk.” (Koen Roet over individuele coaching door Olivier Schneider)

Heeft u een medewerker die de ondersteuning van een loopbaancoach kan gebruiken? Of heeft u zelf behoefte aan een individueel coachingstraject? Neem contact met ons op, wij vertellen u er graag vrijblijvend meer over.