Solliciteren met social media: zo doet u dat!

LinkedIn et cetera

In de huidige tijd zijn social media onmisbaar om uw netwerk uit te breiden en optimaal in te kunnen zetten. Maar hoe doet u dat?

LinkedIn

social mediaHet zal niemand verbazen dat LinkedIn onmisbaar is op het gebied van zakelijke social media. Hoe u optimaal gebruik maakt van LinkedIn is niet in een paar regels samen te vatten, maar we kunnen wel drie tips verklappen:

  1. Om goed gevonden te kunnen worden, maakt u gebruik van trefwoorden. Uw vindbaarheid kunt u vergroten door trefwoorden waar u op gevonden wilt worden, zeven keer terug te laten komen op het profiel. Daarbij wegen de kopregel, samenvatting, vaardigheden en deskundigheden het zwaarst.
  2. Om uw zichtbaarheid te vergroten, reageert u op updates van anderen. Wanneer iemand een link deelt, of aangeeft wat hij of zij gaat doen, kunt u hierop reageren, of aangeven dat u het interessant vindt. Wanneer u dit doet, wordt dat niet alleen gezien door de persoon die de update geplaatst heeft, maar ook door uw én zijn of haar connecties. Met een reactie speelt u zich dus in de kijker.
  3. Bovenstaande tips leiden er toe dat meer mensen op uw profiel terecht komen. Zorg er dan ook voor dat op uw profiel een goede profielfoto staat. Wat is een goede foto? Dat is een foto:
  • Die zakelijk is. Liever geen vakantiefoto waar u met anderen op staat en uw eigen gezicht eruit geknipt heeft. Vraag een collega, uw partner of een vriend/vriendin eens om een leuke foto  te nemen, op een dag dat u lekker in uw vel zit;
  • Waarop u goed herkenbaar bent;
  • Waar bij voorkeur alleen uw gezicht op staat (omdat de foto niet zo groot is).

Twitter

social mediaTwittergebruik kan onderverdeeld worden in drie categorieën, oplopend in de mate van intensiteit (en dus oplopend in de hoeveelheid tijd die u er aan kwijt bent):

  1. Tweets (berichten op Twitter) plaatsen en volgen
  2. Tweets volgen, zelf geen Tweets plaatsen
  3. Geen Twitter account, wel volgen wat er gebeurt op Twitter

Het gebruik kan een nuttige aanvulling zijn, maar is niet voor alle beroepsgroepen noodzakelijk. Als u een prioritering aan moet brengen, zorg dan eerst dat uw LinkedIn profiel helemaal op orde is. Heeft u wat tijd over, kijk dan eens op www.onesite.nl. Hier kunt u zoeken op trefwoorden, zoals vacature, Amsterdam, outplacement, logistiek, et cetera. U heeft hier geen Twitter account voor nodig. Wilt u er meer mee doen, maak dan een Twitter profiel aan en ga op zoek naar mensen die twitteren over uw vakgebied en interesses.

Facebook

social mediaFacebook gebruikt u vooral privé. Deel foto’s, statusupdates en alles wat u nog meer wilt delen, maar zorg er wel voor dat het is afgeschermd voor mensen waar u geen Facebook vrienden mee bent. Hoe doet u dat?

Rechts bovenaan, naast de knop Startpagina ziet u een tandwieltje staan. Klikt u hierop, dan kunt u kiezen voor Privacy instellingen. U komt nu in een scherm terecht waar u de standaardprivacy kunt instellen. Kiest u hier voor Vrienden, dan zorgt u er voor dat mensen die geen Facebookvrienden zijn, uw updates en foto’s niet kunnen zien.

Let op: uw profielfoto is altijd zichtbaar, dus kies niet voor een foto waar u met een dronken hoofd en twee flessen wijn in uw handen staat. Het lijkt een open deur, maar toch…

Heeft u ondersteuning nodig bij de inzet van social media? Bekijk in de agenda wanneer de eerstvolgende training Solliciteren met social media plaatsvindt. Onze trainers Ilonka Hogetoorn en Leonie Verbeek brengen u alle fijne kneepjes bij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *