Goed van start met Menea: Solliciteren met Social Media

Je kunt ervan uitgaan dat toekomstige werkgevers en recruiters je online opzoeken. Hierdoor is het goed inzetten van je social media erg belangrijk. Jij bent namelijk niet de enige die online aan het zoeken is, je kan ook gevonden worden! Lees onze tips om je social media efficiënter in te zetten.

tipsadviseurs_blog

Google yourself & face your Facebook
De eerste zoekresultaten die een toekomstige werkgever online vindt bestaan meestal uit Facebook, Twitter en LinkedIn. Kijk eens kritisch naar jouw eigen profielen. Is dat de indruk die je wilt maken? Zo niet, doe er dan iets aan!

Vraag om een aanbeveling
aanbevelingen zijn meer waard dan je denkt. Trek de stoute schoenen aan stuur je (oud-)collega’s of voormalige klanten een berichtje. Het kost weinig tijd en je krijgt vast superleuke reacties die jou ook nog eens aan een nieuwe baan kunnen helpen. Je hoeft niet bang te zijn voor slecht nieuws; je geeft namelijk zelf altijd eerst toestemming voordat de aanbeveling op jouw profiel verschijnt.

Plan een koffiedate via LinkedIn
Wees vooral niet bang om nieuwe contacten te benaderen. Is er iemand binnen jouw netwerk met een functie die je leuk lijkt? Of ken je via-via iemand bij een leuk bedrijf waar je graag zou werken? Stuur ze een kort berichtje waarin je kan vertellen dat je geïnteresseerd bent in het bedrijf, en dat je graag meer over de werkzaamheden zou willen weten. Vraag of je een keer langs kan komen op kantoor voor een kop koffie. Op deze manier heb je een spontane en informele manier om erachter te komen of het bedrijf of de functie bij jou past. Het zal je verbazen hoe vriendelijk de meeste mensen zullen reageren.

Plaats een samenvatting op je profiel
Dit is een goede kans om jezelf te presenteren. Je kunt deze samenvatting gebruiken als trigger om verder te lezen. Hierin beschrijf je wie je bent en wat jou drijft. Je beschrijft je sterkste punten, belangrijke ervaringen en ambities.

Valkuilen van solliciteren met social media

Ongepaste foto’s of uitspraken
Besteed niet alleen aandacht aan de juiste profielfoto, maar zorg dat je constant bewust bent over wat je wel en niet plaatst. Alles wat je online zet is in principe voor de buitenwereld zichtbaar. Natuurlijk ligt het iets genuanceerder en kun door het aanklikken van de juiste vinkjes het één en ander afschermen. Toch blijft het belangrijk om na te denken over wat je wil dat de wereld wel of niet ziet. Dit betekent niet dat je helemaal niks persoonlijks meer online kunt zetten. Een werkgever wil graag zien wat voor type mens je bent. Met leuke foto’s, een eigen blog of reactie op een discussie laat je dat goed zien. Foto’s van de late uurtjes op een feestje zijn wat minder gepast, maar een leuke foto van je voetbalwedstrijd of ski-weekend laten juist zien dat je een sportief en sociaal persoon bent.

Online onzichtbaar is té mysterieus
Wanneer er helemaal niks over je te vinden is dalen je kansen op een baan ook. Het lijkt dan namelijk eerder alsof je iets te verbergen hebt. Over het algemeen vinden toekomstige werkgevers en recruiters het wel fijn om iets van een sollicitant te vinden om een beetje een indruk te kunnen krijgen.

Taalfouten
Let op je taal en spelling, ook op social media. Laat desnoods je profiel door iemand na lezen.

Het online profiel stemt niet overeen met je cv
Een profiel dat niet lijkt overeen te stemmen met je cv wijst er voor een werkgever op dat je niet helemaal eerlijk bent geweest. Zorg dus dat je LinkedIn-profiel up-to-date is en dat er geen grote verschillen zijn tussen je profiel en cv.

Wil je meer leren over solliciteren met social media? Geef je dan op voor onze training op 19 januari. Voor meer informatie kun je mailen naar trainingen@menea.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *